Autizmus – prejavy, druhy, u detí, v dospelosti, test

Autizmus

Autizmus alebo skôr poruchy autistického spektra (PAS), nie je len jedna diagnóza. Je to spektrum rôznych neurovývinových porúch. Ľudia s PAS vnímajú a spracovávajú svet okolo seba inak ako neurotypickí ľudia. To ovplyvňuje ich spôsob komunikácie, sociálnej interakcie a správania.

Príznaky autizmu sa u jednotlivcov líšia, no medzi najčastejšie patria ťažkosti so sociálnou interakciou a komunikáciou, obmedzené záujmy a stereotypné správanie či senzorické poruchy. Autizmus nie je choroba, je to celoživotný stav. S včasnou diagnostikou a cielenou podporou sa však ľudia s PAS dokážu naučiť zvládať svoje ťažkosti a žiť plnohodnotný život.

V prípade podozrenia na autizmus v rodine alebo v okolí je možné sa obrátiť na pediatra, ktorý dieťa ďalej odporučí k príslušnému špecialistovi, prípadne navštíviť odborné lekárske ambulancie, ako je detský psychiater alebo neurológ.

KĽÚČOVÉ INFORMÁCIE ČLÁNKU

Autizmus je celoživotná porucha, ktorá neustáva s vekom.

Medzi základné prejavy autizmu patria aj ťažkosti s vyjadrovaním emócií a myšlienok.

Opakujúce sa pohyby, ako napríklad mávanie rukami, točenie sa alebo kývanie môže byť prejavom autizmu u detí.

Diagnóza autizmu by mala byť vždy stanovená odborníkom s adekvátnym vzdelaním a skúsenosťami.

Autizmus od A po S

Kniha „Autizmus od A po S“ od autorky Daniely Ostatníkovej a kolektívu je komplexným sprievodcom problematikou porúch autistického spektra (PAS) na Slovensku.

Autorka a tím odborníkov prinášajú ucelený prehľad o rôznych aspektoch autizmu, od biologických a environmentálnych faktorov, ktoré ho ovplyvňujú, cez diagnostiku a intervencie až po praktické rady pre rodičov a pedagógov.

Kniha sa zameriava na nasledovné témy:

  • prejavy a symptómy autizmu
  • diagnostika PAS
  • terapia a intervencia
  • vzdelávanie detí s PAS
  • sociálne začlenenie
  • život s autizmom v dospelosti
  • právne a etické aspekty

Kniha je písaná zrozumiteľným a pútavým jazykom a obsahuje množstvo praktických príkladov a rád. Je určená pre širokú verejnosť, rodičov detí s PAS, pedagógov a odborníkov, ktorí sa venujú problematike autizmu.

Kniha „Autizmus od A po S“ je cenným zdrojom informácií a praktických rád pre každého, kto sa chce dozvedieť viac o autizme a o tom, ako podporiť ľudí s touto diagnózou.

Tu je niekoľko ďalších informácií o knihe:

  • Vydavateľstvo: IKAR
  • Rok vydania: 2022
  • Počet strán: 440

Knihu je možné si zakúpiť v online a kamenných kníhkupectvách, napríklad Martinus či Panta Rhei.

Znaky a druhy autizmu

Znaky autizmu sa u jednotlivcov líšia, no medzi najčastejšie patria:

Ťažkosti so sociálnou interakciou a komunikáciou:

  • Nedostatok očného kontaktu: Ľudia s PAS sa nemusia vedieť pozerať do očí, čo môže sťažiť nadväzovanie a udržiavanie konverzácie.
  • Ťažkosti s chápaním neverbálnej komunikácie: Nerozumejú reči tela, tónu hlasu a gestám, ktoré ľudia používajú na vyjadrenie svojich emócií a zámerov.
  • Obmedzená reč a jazyk: Môžu mať oneskorený nástup reči, chudobnú slovnú zásobu a gramatické chyby.
  • Ťažkosti s porozumením humoru a sarkazmu.
  • Nedostatok empatie: Môžu mať ťažkosti s pochopením emócií druhých ľudí a s vcítením sa do nich.

Obmedzené záujmy a stereotypné správanie:

  • Uprednostňovanie jednej alebo dvoch aktivít: Môžu sa sústrediť na určité aktivity s nadmerným záujmom a ignorovať iné.
  • Rutiny a opakované správanie: Môžu mať radi rutiny a neradi meniť plány. Opakujú určité činnosti, ako napríklad mávanie rukami alebo točenie sa v kruhu.
  • Neobvyklé zmyslové zážitky: Môžu byť precitlivení na určité zvuky, svetlá alebo dotyky, naopak iné vnímajú slabo.

Ďalšie znaky autizmu:

  • Motorická neobratnosť: Môžu mať problémy s koordináciou pohybov a s jemnou motorikou.
  • Poruchy spánku: Môžu mať ťažkosti so zaspávaním alebo s udržiavaním spánku.
  • Poruchy trávenia: Môžu mať časté zápchy, hnačku alebo citlivosť na určité potraviny.
  • Náchylnosť k úzkosti a depresii.

Druhy autizmu:

V minulosti sa PAS delili na rôzne kategórie, ako napríklad Aspergerov syndróm, Kannerov autizmus a atypický autizmus. V súčasnosti sa však používa skôr termín poruchy autistického spektra, ktorý zdôrazňuje širokú škálu prejavov a symptómov.

Namiesto hľadania druhov autizmu sa preto treba zamerať na pochopenie rôznorodosti prejavov PAS a na poskytovanie adekvátnej podpory a pomoci ľuďom s touto diagnózou.

Stupeň závažnosti PAS sa u jednotlivcov líši. Niektorí ľudia s PAS potrebujú len minimálnu podporu, zatiaľ čo iní potrebujú celodennú starostlivosť.

Dôležité je:

  • Nevnímať autizmus ako chorobu, len ako iný spôsob vnímania sveta.
  • Rešpektovať individuálne potreby a preferencie ľudí s PAS.
  • Zabezpečiť im adekvátnu podporu a pomoc.

Ak má človek podozrenie, že niekto z jeho okolia má PAS, je dôležité obrátiť sa na odborníka. Včasná diagnostika a intervencia dokážu výrazne zlepšiť kvalitu života týchto ľudí.

Skorá diagnostika autizmu a intervencia môžu výrazne zlepšiť vývojové výsledky dieťaťa.

Prejavy autizmu u 2- alebo 3-ročného dieťaťa

Prejavy autizmu u 2- alebo 3-ročného dieťaťa môžu byť rôznorodé a individuálne. Medzi najčastejšie príznaky patrí:

  1. Sociálna interakcia:
    • Znížený alebo žiadny očný kontakt.
    • Neprejavovanie záujmu o interakciu s ostatnými deťmi alebo dospelými.
    • Nedostatočná reakcia na svoje meno alebo na volanie.
    • Absencia alebo obmedzené používanie gest, ako napríklad ukazovanie prstom.
  2. Komunikácia:
    • Meškanie vo vývine reči alebo úplná absencia reči.
    • Opakovanie slov alebo fráz (echolália).
    • Neobvyklý tón hlasu, napríklad monotónny alebo naopak veľmi melodický.
    • Ťažkosti s vyjadrovaním potrieb alebo túžob.
  3. Repetitívne správanie a záujmy:
    • Opakujúce sa pohyby, ako napríklad mávanie rukami, točenie sa alebo kývanie.
    • Fixácia na určité objekty alebo hračky, napríklad stále nosenie jedného predmetu.
    • Trvanie na rutine a ťažkosti so zmenami v dennom režime.
    • Intenzívny záujem o špecifické témy alebo aktivity, ktoré môžu byť neobvyklé pre daný vek.
  4. Zmyslová citlivosť:
    • Precitlivenosť alebo naopak znížená citlivosť na zmyslové podnety, ako sú zvuky, svetlo, textúry alebo chute.
    • Nezvyčajné reakcie na dotyk, napríklad odmietanie byť objímaný alebo naopak vyhľadávanie intenzívneho tlaku.

Rozpoznať prejavy autizmu u 2-ročného alebo 3-ročného dieťaťa môže byť náročné, pretože niektoré z nich sa môžu javiť ako typické správanie malých detí. Avšak, ak rodičia alebo opatrovatelia pozorujú kombináciu týchto príznakov alebo majú obavy o vývoj dieťaťa, je dôležité to konzultovať s pediatrom alebo odborníkom na autizmus. Skorá diagnostika a intervencia môžu výrazne zlepšiť vývojové výsledky dieťaťa.

Autizmus v dospelosti

Autizmus je celoživotná porucha, ktorá neustáva s vekom. Prejavy autizmu v dospelosti môžu byť rôznorodé a ovplyvňujú viaceré aspekty života jednotlivca. Tu sú hlavné oblasti, ktoré sú často ovplyvnené:

Sociálna interakcia a komunikácia

  1. Vytváranie a udržiavanie vzťahov:
    • Dospelí s autizmom môžu mať ťažkosti s nadväzovaním a udržiavaním priateľských a romantických vzťahov.
    • Môžu chýbať alebo byť obmedzené zručnosti potrebné pre spoločenské situácie, ako je porozumenie neverbálnej komunikácie a sociálnych pravidiel.
  2. Komunikácia:
    • Verbálna komunikácia môže byť odlišná, vrátane monotónneho alebo formálneho tónu hlasu.
    • Môže byť prítomná echolália alebo opakovanie fráz a slov.
    • Ťažkosti s vyjadrovaním emócií a myšlienok.

Pracovný život a vzdelávanie

  1. Zamestnanie:
    • Pre niektorých dospelých s autizmom môže byť ťažké získať a udržať si prácu kvôli problémom so sociálnou komunikáciou a prispôsobením sa pracovným podmienkam.
    • Na druhej strane, mnoho dospelých s autizmom exceluje v technických a detailne orientovaných povolaniach.
  2. Vysokoškolské vzdelávanie:
    • Štúdium môže byť výzvou kvôli požiadavkám na sociálnu interakciu a organizáciu.
    • Mnoho univerzít ponúka špeciálne programy a podporu pre študentov s autizmom.

Každodenný život

  1. Rutiny a zmeny:
    • Dospelí s autizmom môžu uprednostňovať pevné rutiny a môžu mať ťažkosti so zmenami alebo nečakanými situáciami.
  2. Zmyslová citlivosť:
    • Precitlivenosť alebo naopak nízka citlivosť na zmyslové podnety, ako sú svetlo, zvuky, vône alebo dotyky, môže ovplyvňovať každodenné fungovanie.

Podpora a intervencie

Podpora pre dospelých s autizmom môže zahŕňať rôzne formy terapie, tréningu zručností a sociálnych služieb:

  1. Behaviorálna terapia: Môže pomôcť pri rozvoji sociálnych zručností a zvládaní problémového správania.
  2. Poradenstvo a psychoterapia: Pomáha pri zvládaní úzkosti, depresie a ďalších duševných problémov.
  3. Podpora zamestnania: Programy, ktoré pomáhajú s prípravou na zamestnanie, vyhľadávaním práce a udržaním si zamestnania.
  4. Podporné skupiny: Stretnutia s inými dospelými s autizmom môžu poskytnúť podporu a zdieľanie skúseností.

Autizmus v dospelosti prináša rôzne výzvy, avšak aj príležitosti pre rast a úspech. S vhodnou podporou a porozumením môžu dospelí s autizmom viesť plnohodnotný a uspokojujúci život.

Príznaky vysokofunkčného autizmu

Vysokofunkčný autizmus, často spájaný s Aspergerovým syndrómom, je forma autizmu, pri ktorej jedinec vykazuje poruchy v sociálnej interakcii a komunikácii, avšak má normálnu až nadpriemernú inteligenciu. Príznaky môžu byť menej zjavné ako pri iných formách autizmu. Niektoré z bežných príznakov vysokofunkčného autizmu sú:

  1. Sociálne zručnosti:
    • Ťažkosti s rozpoznávaním a reagovaním na sociálne podnety a neverbálne signály.
    • Problémy so začleňovaním sa do sociálnych skupín a udržiavaním priateľstiev.
    • Nedostatok empatie alebo problémy s pochopením perspektívy iných ľudí.
  2. Komunikácia:
    • Jednostranné rozhovory, často o obľúbených témach.
    • Problémy s pochopením irónie, sarkazmu a metafor.
    • Formálny alebo neobvyklý štýl reči.
  3. Záujmy a správanie:
    • Intenzívne a úzko zamerané záujmy.
    • Opakujúce sa správanie alebo rutiny, ktoré sú pre jedinca dôležité.
    • Neobvyklé pohyby tela alebo spôsob chôdze.
  4. Senzorické problémy:
    • Citlivosť na zvuky, svetlo, textúry alebo chute.
    • Vyhľadávanie alebo vyhýbanie sa určitým senzorickým podnetom.
  5. Kognitívne zručnosti:
    • Silné stránky v určitých oblastiach, ako sú pamäť, detailná orientácia alebo technické zručnosti.
    • Problémy s výkonnými funkciami, ako sú plánovanie, organizácia a zvládanie času.
  6. Emočná regulácia:
    • Ťažkosti s ovládaním emócií a zvládaním stresu.
    • Časté pocity úzkosti alebo frustrácie.

Každý jedinec s vysokofunkčným autizmom je unikátny, a preto sa príznaky môžu výrazne líšiť. Diagnóza a podpora by mali byť vždy prispôsobené konkrétnym potrebám jednotlivca.

Čo zahŕňa test na autizmus?

Testovanie na autizmus zahŕňa viacero krokov a metód na posúdenie, či jedinec vykazuje príznaky autistického spektra. Proces je zvyčajne komplexný a multidisciplinárny.

Hlavné komponenty, ktoré môžu byť súčasťou testovania na autizmus sú:

  1. Počiatočný skríning:
    • Použitie dotazníkov a skríningových nástrojov na zistenie prítomnosti autistických symptómov.
  2. Detailná anamnéza:
    • Získavanie podrobných informácií o vývoji a správaní dieťaťa od rodičov alebo opatrovateľov. Diskutuje sa o vývojových míľnikoch, sociálnych interakciách, komunikácii a záujmoch.
  3. Priama observačná diagnostika:
    • Pozorovanie dieťaťa alebo dospelého v rôznych situáciách na posúdenie sociálnych, komunikačných a behaviorálnych schopností.
  4. Diagnostické rozhovory:
    • Rozhovory s rodičmi alebo opatrovateľmi, ktoré sa zameriavajú na získavanie informácií o vývoji a správaní jedinca.
  5. Psychologické a vývojové testy:
    • Posúdenie kognitívnych schopností, jazykových schopností, motorických zručností a prispôsobivého správania. Môže zahŕňať IQ testy, testy reči a jazyka, a hodnotenie výkonných funkcií.
  6. Zdravotné a neurologické vyšetrenia:
    • Vyšetrenia na vylúčenie iných zdravotných stavov, ktoré môžu ovplyvniť správanie a vývoj, ako sú sluchové testy alebo genetické testy.
  7. Pozorovanie v prirodzenom prostredí:
    • Pozorovanie správania jedinca v domácom prostredí, v škole alebo v práci na získanie uceleného obrazu o jeho každodennom fungovaní.
  8. Multidisciplinárny prístup:
    • Spolupráca rôznych odborníkov, ako sú pediatri, detskí psychológovia, logopédi a ďalší špecialisti, na komplexné posúdenie a diagnostiku.

Diagnóza autizmu by mala byť vždy stanovená odborníkom s adekvátnym vzdelaním a skúsenosťami v tejto oblasti, aby bola zabezpečená presnosť a následná vhodná podpora a intervencia.

Ako rozpráva autista?

Spôsob reči u jedincov s autizmom sa môže výrazne líšiť v závislosti od individuálnych schopností a formy autizmu. Bežné charakteristiky toho, ako rozpráva autista sú:

  1. Verbálne schopnosti:
    • Niektorí autisti môžu byť neverbálni a používať alternatívne formy komunikácie, ako sú gestá, obrázky alebo technológie na podporu komunikácie (napr. augmentatívna a alternatívna komunikácia).
    • Ďalší môžu mať normálne alebo nadpriemerné verbálne schopnosti, avšak ich reč môže mať určité charakteristické znaky.
  2. Rečový štýl:
    • Monotónnosť: Hlas môže znieť monotónne, bez bežných variácií v intonácii.
    • Formálnosť: Reč môže byť formálna a často nevhodná pre bežnú konverzáciu.
    • Neobvyklé slová a frázy: Používanie komplikovaných alebo neobvyklých slov a fráz, ktoré nemusia byť vhodné pre kontext.
  3. Pragmatické zručnosti:
    • Jednostranné rozhovory: Tendencia rozprávať o obľúbených témach bez ohľadu na záujem poslucháča.
    • Problémy s udržiavaním konverzácie: Ťažkosti s vedením rozhovoru, vrátane striedania sa v rozprávaní a udržiavania témy.
    • Doslovné chápanie: Ťažkosti s chápaním irónie, sarkazmu, metafor a abstraktných pojmov.
  4. Echolália:
    • Opakovanie slov a fráz: Jedinci môžu opakovať slová alebo frázy, ktoré počuli, buď okamžite (okamžitá echolália) alebo po určitom čase (oneskorená echolália).
  5. Sociálna komunikácia:
    • Ťažkosti s neverbálnou komunikáciou: Problémy s používaním a interpretáciou gest, mimiky a očného kontaktu.
    • Problémy s vyjadrovaním emócií: Ťažkosti s vyjadrovaním a interpretáciou emócií a nálad v reči.
  6. Opakujúce sa frázy a skripty:
    • Skripty: Používanie zapamätaných fráz alebo monológov, často z médií alebo predchádzajúcich konverzácií.

Každý jedinec s autizmom je jedinečný, a preto spôsob, ako rozpráva autista, ako aj jeho komunikačné schopnosti sa môžu veľmi líšiť. Podpora a terapie, ako sú logopédia a sociálne zručnosti, môžu pomôcť zlepšiť komunikáciu a prispôsobiť sa potrebám jednotlivca.

Čo nedokáže autista?

Hoci je každý jedinec s autizmom iný a má svoje silné stránky, existujú určité výzvy a obmedzenia, ktoré sú pre autizmus charakteristické. Otázka „čo nedokáže autista“ môže byť zložitejšia, než sa na prvý pohľad zdá, pretože schopnosti a obmedzenia môžu byť veľmi rôznorodé.

Sociálna interakcia

Jedným z hlavných problémov, s ktorými sa autisti stretávajú je sociálna interakcia. Mnoho autistov má ťažkosti s rozpoznávaním a chápaním neverbálnych signálov, ako sú gestá, mimika alebo očný kontakt. Často nedokážu intuitívne pochopiť, čo ostatní cítia alebo myslia, čo môže viesť k nesprávnym reakciám v sociálnych situáciách. Toto obmedzenie môže sťažovať nadväzovanie a udržiavanie priateľstiev a sociálnych vzťahov.

Komunikácia

Komunikácia je ďalšia oblasť, kde môžu autisti naraziť na výzvy. Niektorí jedinci s autizmom sú neverbálni, čo znamená, že nedokážu verbálne vyjadrovať svoje myšlienky a pocity. Iní môžu hovoriť, avšak ich reč môže byť formálna, monotónna alebo obsahovať opakovanie fráz (echolália). Ďalšou výzvou je doslovné chápanie jazyka, čo znamená, že autisti často nedokážu pochopiť sarkazmus, metafory alebo iné abstraktné jazykové konštrukcie.

Senzorické problémy

Mnoho autistov má zvýšenú alebo zníženú citlivosť na zmyslové podnety. To môže znamenať, že nedokážu znášať určité zvuky, svetlo, textúry alebo chute, čo môže viesť k senzorickému preťaženiu alebo úzkosti. Na druhej strane môžu vyhľadávať zmyslové podnety, ktoré ostatní ľudia považujú za nepríjemné alebo rušivé.

Flexibilita myslenia a správania

Jednou z častých charakteristík autizmu je rigidita v myslení a správaní. Autisti často preferujú rutinu a majú ťažkosti prispôsobiť sa zmenám. Môžu byť fixovaní na určité záujmy alebo témy a nedokážu ľahko prejsť na iné aktivity. Toto obmedzenie môže ovplyvniť ich schopnosť fungovať v dynamickom a nepredvídateľnom prostredí, akým môže byť napríklad pracovisko alebo škola.

Výkonné funkcie

Problémy s výkonnými funkciami, ako sú plánovanie, organizácia, zvládanie času a flexibilné myslenie, sú ďalšou oblasťou, kde autisti môžu naraziť na ťažkosti. Tieto schopnosti sú kľúčové pre každodenné fungovanie a samostatnosť, a keď sú oslabené, autisti môžu mať problém efektívne zvládať každodenné úlohy a povinnosti.

Empatia a emócie

Hoci mnoho autistov cíti emócie intenzívne, môžu mať problémy s ich vyjadrovaním a pochopením emócií iných ľudí. Často nedokážu intuitívne pochopiť, čo iní cítia alebo prežívajú, čo môže viesť k nedorozumeniam a konfliktom v sociálnych vzťahoch. Tento nedostatok empatie nie je spôsobený nedostatkom záujmu, skôr rozdielnym spôsobom vnímania a spracovania sociálnych podnetov.

Pochopenie toho, čo nedokáže autista, môže pomôcť lepšie porozumieť ich výzvam a obmedzeniam.

Je dôležité si uvedomiť, že aj keď autisti môžu čeliť určitým ťažkostiam, majú tiež mnoho silných stránok a jedinečných schopností. Podpora a pochopenie zo strany spoločnosti môžu významne prispieť k tomu, aby jedinci s autizmom mohli naplno rozvinúť svoj potenciál a integrovať sa do bežného života.

Ako sa hrajú autisti?

Hra je dôležitou súčasťou detstva a vývoja, a to platí aj pre deti s autizmom. Avšak spôsob, ako sa hrajú autisti, môže byť odlišný v porovnaní s ostatnými deťmi.

  • Samostatná hra:
    • Mnoho autistov uprednostňuje hrať sa samostatne a môže sa vyhýbať sociálnym hrám s ostatnými deťmi.
    • Často sa zameriavajú na hračky, ktoré im poskytujú senzorickú stimuláciu, ako sú rotujúce predmety alebo veci s rôznymi textúrami.
  • Opakujúce sa správanie:
    • Autisti môžu opakovane vykonávať rovnaké činnosti, napríklad skladať a rozkladať stavebnice alebo usporadúvať hračky podľa určitého systému.
    • Tieto opakujúce sa hry môžu byť pre nich upokojujúce a poskytovať pocit istoty a predvídateľnosti.
  • Fokus na detaily:
    • Autisti často venujú pozornosť malým detailom hračiek alebo prostredia, čo môže byť pre ostatných ľudí prehliadnuteľné.
    • Napríklad môžu byť fascinovaní vzormi na kockách alebo funkciami mechanických hračiek.
  • Záujmové oblasti:
    • Hra môže byť zameraná na špecifické záujmy, ako sú napríklad autá, dinosaury alebo vesmír. Tieto záujmy môžu byť intenzívne a pretrvávať dlhší čas.
    • Hračky a hry spojené s týmito záujmami môžu byť veľmi obľúbené a poskytnúť hodiny sústredenej hry.
  • Senzorické hry:
    • Hry, ktoré zahŕňajú senzorickú stimuláciu, ako sú pieskoviská, vodné hry alebo hračky s rôznymi textúrami, môžu byť veľmi atraktívne.
    • Takéto hry pomáhajú autistom spracovávať senzorické informácie a môžu byť tiež terapeutické.
  • Spoločenské hry:
    • Aj keď môžu preferovať samostatnú hru, autisti sa môžu zapojiť do spoločenských hier, najmä ak sú štruktúrované a predvídateľné.
    • Hry s jasnými pravidlami a rolami, ako sú stolné hry alebo hry s kartami, môžu byť vhodnejšie.

Porozumenie spôsobu, ako sa hrajú autisti, umožňuje lepšie prispôsobiť hračky a aktivity ich potrebám a záujmom. Podpora ich špecifického spôsobu hry môže pozitívne ovplyvniť ich vývoj a kvalitu života.

© 2024 KD.sk | Nakódoval Leoš Lang